Hemmagjord vaniljsås

Har varit ledig idag, men imorgon börjar allt med en rivstart igen. Föreläsning på förmiddagen, jobba på kvällen/natten och på tordag så börjar jag på mitt nya jobb. Min förkylning har äntligen brutigt ut ordentligt så jag hoppas att den snart är över, har inte tid att va sjuk nu... Längtar tills på lördag, ska förhoppningsvis träffa Carin då. Ut och göra Lund lite osäkert...

Här kommer ett recept på vaniljsås (créme anglaise). Tänkte att det kunde passa bra med tanke på inlägget från i förrgår. Om du aldrig har ätit hemmagjord vaniljsås, testa!!! Det är abslout värt det extra lilla jobbet...

Crème anglaise (vaniljsås) 

5 dl grädde
1 dl mjölk
1 dl socker
1 msk maizenamjöl
3 äggulor
1 skårad vaniljstång 

Gör så här:
Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull. Sjud på svag värme till en tjock och porös kräm, vispa hela tiden (gärna med ballongvisp, dock inget måste). Sila och låt kallna.

Kommentarer
Postat av: Carola

Hoppas att du blir bra snart bra. Vaniljsås är alltid bra att kunna göra..Mums. Lycka till med det nya jobbet.

Postat av: Nadja

Vad är det för ett kul jobb ?=)

2007-04-12 @ 15:52:35
URL: http://nayjay.blogg.se
Postat av: Lisa

Carola: Ja det är på väg på rätt håll i alla fall! :-) Tack så mycket!

Nadja: Jag har blivit en "kassa tant". hihi...

2007-04-13 @ 22:35:39
URL: http://ettrumochkok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback