Krabbelurer

Nu när det börjar bli vår och sommar får jag ett otroligt sug efter krabbelurer, precis som om det är inbyggt i mig att sol = krabbelurer. Men det har nog med barndomen att göra. Älskade när man var ute och lekte och mamma eller pappa ropade att det va fika och man fick ljumna krabbelurer och saft... *drömer* Mums... Önskar jag hade en kamera så jag kunde visa er hur dom ser ut. Men när de är klara så ser de ut som cirka 2 cm tjocka plättar och har sockerkaks konsistens... (Hoppas ni förstår min enkla beskrivning ;-) ) 

Har en liten fråga till er som läser också. Har du ätigt krabbelurer? vet du vad det är? är det skånskt, eller finns det även uppåt landet? Anledningen att jag frågar är att jag och Helena skulle baka sådana en gång när hon fortfarande bodde i korridor. Folk tittade lite skumt på oss och sa att de aldrig hört talas om det, fast de tyckte det va jätte gott när de fick provsmaka :-).

Här kommer favorit receptet...

Krabbelurer
ca 18 st

2 ägg
1 ½ dl socker
1 ½ dl mjölk
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Vispa ägg och socker fluffigt. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en separat skål och blanda sedan i äggsmeten. Häll i mjölken och rör runt. Värm ett plättjärn på medelvärme. Ta lite smör i järnet och klicka sen ut smeten och stek krabbelurerna tills de blivit gyllenbruna (ett litet tipps på hur du ska veta när du ska vända dem, är att när du hällt på smeten på järnet och den har legat där en stund blir det som små "hål" i kakan, då är det dags att vända). Lägg dem sedan på en tallrik och strö över lite strösocker. Sen är de färdiga att ätas!  

Kommentarer
Postat av: Kix

Men du är en ängel! :-) Jag åt ofta krabbelurer när jag var liten. Det var någon fröken på förskolan som brukade göra det och vi fick recept av henne så jag fortsatte sen att göra det lite då och då. Men nu har jag tappat bort receptet, har tänkt flera gånger att jag ska leta upp det men det har inte blivit av... Tack så mycket!!!
JAg kanske till och med ska göra det nu :-)

Postat av: Lisa

Kix: Va roligt att va till hjälp. Och det är underbart gott så man ska bara ta en till, å en till, å en till..! Lycka till med bakandet! :-)

2007-04-18 @ 18:04:42
URL: http://ettrumochkok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback