Överraskande gott..

Jag smakade mannagrynspudding för första gången i julas. Jag måste erkänna att jag var lite skeptisk när jag först såg den, men det var underbart gott! Receptet kommer nog från ett "mannagryns paket" från början... Nu ska jag iväg å storstäda på kåren!

Mannagrynspudding 


1 l mjölk

100 g smör

4 ½ dl mannagryn

10 ägg

1 tsk salt

2 dl strösocker

1 citron

Smör till formarna

 

Gör så här:

Koka upp mjölken och smöret. Vispa ner mannagrynen. Låt gröten sjuda, under ständig omrörning i botten på grytan, i 4 minuter. Låt massan svalna något, rör lite i den så det inte blir skinn. Blanda ner äggulorna, en i sänder. I med salt, socker och det rivna skalet av citronen. Smörj formen, bör rymma cirka 4 liter (kan även göras i portionformar). Vispa vitorna till skum och blanda försiktigt i gröten. Häll smeten i formen och grädda i vattenbad i ugn på 175 grader tills den stelnat/stannat. Servera gärna ljummen med saftsås.

Kommentarer
Postat av: Carina

Vad kul med recept på både mat och drinkar! :) Hit ska jag besöka ofta. :)

Postat av: Karin

Du har inte ett recept på vanlig rispudding?
Bra sida!

2007-03-03 @ 14:03:05
URL: http://karinsaventyr.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback