Jag har aldrig själv provat detta...

Karin skrev för några dagar sedan och undrade om jag hade något recept på rispudding. Jag har själv aldrig ätigt det men började titta igenom mina kokböcker. I boken "Ris och risotto" (ISBN: 91-32-32890-7) hittade jag några olika varianter. Här kommer receptet på den som jag tycker låter godast! I maräng receptet står det dock att man ska använda vinstenspulver. Någon som vet vad detta är? Jag hade nog gjort en "vanlig" maräng istället, det borde fungera lika bra!

Rispudding med marängtäcke
6-8 port

1 ¼ dl vatten
12 dl mjölk
1 ¼ dl vitt långkornigt ris
2-3 remsor citronskal
1 kanelstång
1 vaniljstång delad på mitten
1 ¼ socker
3 msk majsena
4 äggulor

Maräng:
6 äggvitor
½ tsk vinstenspulver
2 ½  dl socker

Gör så här:
Koka upp vatten och 2 ¼ dl mjölk i en stor tjockbottnad kastrull. Tillsätt ris, citronskal, kanel- och vaniljstång, sänk värmen. Låt sjuda under lock i cirka 20 minuter tills riset är mjukt och vätskan har absorberat. Ta bort citronskal, kanel- och vaniljstång. Tillsätt resterande mjölk, koka upp på nytt.
Blanda socker och majsena. Tillsätt lite av den varma risblandningen och rör till en pasta. Blanda pastan i kastrullen med ris. Koka under omrörning tills blandningen tjocknar. Låt koka ytterligare 1 minut, ta sedan kastrullen från värmen och låt svalna.
Vispa äggulorna till en slät smet. Rör ner en stor sked av den varma risblandningen och vispa noga samman. Rör sedan ner äggen i riset. Häll röran i en 3 liters bakform.

Maräng:
Vispa äggvitor och vinstenspulver till ett hårt skum. Tillsätt sockret, 2 msk i taget, och vispa kraftigt efter varje omgång socker. Vispa tills smeten är stel och glansig.
Skeda försiktigt upp marängen över rispuddingen och bred ut den i ett jämnt lager.
Grädda i ugn på 150° i cirka 1 timme, tills marängen har stelnat och är gyllenbrun. Stäng av ugnen, öppna luckan och låt puddingen långsamt svalna i ugnen. Servera puddingen varm, ljumen eller kall.

Kommentarer
Postat av: Carola

Jag har aldrig hört talas om den här blandningen, rispudding med marängtäcke. Spännande. Ja, man kanske ska ta det som en komplimang om de frågar efter leg. på systemet.

Postat av: Christina W

Hej
Saffransboken är inköpt på Akademibokhandeln i Stockholm och kostade 79 kronor tror jag. Om du har svårt att få tag i den säg till....mitt tåg passerar Kristiansstad (tror jag) sent torsdag kväll eller fredag eftermiddag. (Jag ska på tjänsteresa då)

2007-03-09 @ 22:59:22
URL: http://godmat.webblogg.se
Postat av: Carina

Jag har aldrig hört talas om den här blandningen, rispudding med marängtäcke. Spännande.

Vad kul att du känner inspiration till promenader genom att läsa mina inlägg om promenader! Jag tycker då du ska anta utmaningarna som utlyses varje söndag, dels av mig själv och dels av Malena. Det är en trevlig liten utmaning, så håll utkik på min blogg eller malenasplace.blogg.se.

2007-03-10 @ 09:39:59
URL: http://inha.blogg.se
Postat av: Lisa

Carola: Ja det får man göra!

Christina: Jag har en kompis som jobbar där! Har du ISBN så kan jag be henne köpa en till mig? Tusen tack för erbjudandet! :-) Ska du till Kristianstad eller ska du vidare?

Carina: Ska hålla utkik imorgon! :-)

2007-03-10 @ 11:58:31
URL: http://ettrumochkok.blogg.se
Postat av: Karin

Tack så mycket!
Har aldrig hört talas om rispudding med marängtäcke. Alltid spännande att prova nåt nytt.

2007-03-10 @ 15:19:51
URL: http://karinsaventyr.blogspot.com/
Postat av: Lisa

Karin: Jag hade aldrig hört talas om rispudding innan du frågade om jag hade ett recept! :-)

2007-03-12 @ 13:38:38
URL: http://ettrumochkok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback